Mad - gider ikke skemad

25. marts 2015

Alder:
6 mdr.

Mad - gider ikke skemad

Hej Helen

Jeg skrev for ca en måned siden og bad om hjælp til en madplan til min datter Rifka som nu fylder 7 måneder næste onsdag. Nu rækker jeg ud efter din hjælp igen. Ihvertfald lidt inspiration.

Rifka gider simpelthen ikke skemad om morgenen. Har dog kun prøvet med forskellig grød og øllebrød også med frugtmos på uden held. Hun VIL ikke! Til gengæld er mos med blendet kød (okse, kylling, fiskefrikadeller) og grønt/+ kartofler været ret godt. Dog har hun ikke spist så meget at jeg vil kalde det portions størrelser. Nok nærmere det som svare til 1/4 dl mos frokost og aften. Og så har vi forsøgt os med finger mad. Avocado, jordbær, blomme, brødstænger, agurksstænger og omelet stænger. Men det er godt nok minimalt hvad hun kan sluge af det og får i maven på trods af at hun laver " "mmmh" og "num num" lyde.

Hun får det også let galt i halsen. Selv de mindste krummer, så hoster hun og kaster det op igen med mælke slim. Forleden forsøgte vi os med oste haps. Det var et hit. Hun elsker det og fik da nok et par små bidder fordøjet i maven. Dog kastede hun op om aftenen, sådan vaskeægte opkast med farver og madrester. Første gang. Og det stank af ægte bræk! Ved ikke om vi prøver for meget forskelligt som hendes mave lige skal tilvænnes?

Mit spørgsmål er vel hvad vi kan gøre ifht. Morgenmaden specielt og hvordan vi får mere mos i hende her når hun er i 7mdr alderen...?

Dagsrytmen er også lidt svær ved måltiderne. Hun bliver rigtig hurtig søgning og træt om morgenen og så er skemad slet ikke af interesse. Hun bliver sur og tvær. I de sidste par dage har det faktisk været AL skemad som hun har afslået. Hun fik torsk i sin mos og den havde en kraftig fiske lugt. Ved ikke om det har afskrækket hende eller om det var den rigtige opkast fra dagen før. (Selvom hun ikke virkede berørt af det)

Hun er blevet ret god til at drikke vand af kop men hun drikker kun et par tåre med drikker til hun ik er tørstig mere.

Synes hele tiden jeg sidder og forsøger at give hende grød og mos. Vi får slet ikke leget. Prøver jeg for meget? Er et par dages pause med 3 hovedmåltider og et mellem måltid evt en god ide? Så vi måske kun giver hende mos om aftenen et par dage når vi selv spiser? Jeg er bange for jeg har været for hurtig med at give hende lidt for mange smagsindtryk på meget kort tid og ...

Annonce

... det bare er blevet for meget for hende?

Lige nu ser vores rytme ud således

Vågner ca 06

6.15 giver jeg hende en lille flaske på ca 60ml til at vågne på og så hun stadig kan spise morgenmad bagefter (i mit hoved)

7.00 morgenmad (el forsøg på samme med grød) uden held (forsøger ofte med brød grønt og frugt stænger) vand af kop

8.00 ca. 160ml MME (tit falder hun i søvn og far kun ml 100-120ml)

9.30 forsøger mellemmåltid med stænger uden noget som egentlig kommer i mavesækken (forsøgte idag med grød, det ku jo være det hjalp ikke at være så træt men uden held)

11.30 frokost mos a' ca. 1/2 dl vand af kop efterfulgt af 160ml MME (vi overvejer har at give hende 200ml indtil hun kan spise mere mos)

14.30/15.00 mellemmåltid. Igen har jeg prøvet alt. Hun er vild med det meste da det er fingermad men intet kommer i maven. Hun kan ikke synke det

Det samme vi får bare blendet og uden salt eller mos fra glas 1/2 dl ca og et par agurksstænger og vand af kop

19.30/20.00 Flaske a 200ml og bliver lagt i seng

00.30 ca flaske. På 160ml ( mere kan hun ikke på dette tidspunkt)

Er det hendes mund motorik (synke, sluge, tygge etc) som ikke er udviklet nok endnu til disse ting?

Kan vi lave juice til hende til mellemmåltider og lidt brødstænger? Altså hjemmelavet juice uden tilsat sukker? Med gulerødder, æble og appelsin?

Jeg håber du kan give os lidt inspiration og lidt vejledning igen. Synes jeg stresser virkelig meget over det!!

Med venlig hilsen
Rifkas mor

PS Faktisk afviser Rifka Skemad HELT. Vi afprøver videre også med hapser. Alle former, som frugt, kogt grønt, bondebrød (du skriver ofte ristet rugbrødsbjælker.. hvorfor ristet?) vi har også prøvet at putte smøreost og leverpostej på, og omelet. Hun kan som sagt godt li det og det er nok at fortrække for hende så hun selv kan styre det, men hun har slet ikke motorikken til selv at føre ske i mund eller kunne tygge og sluge bidder og hapser selv endnu.. Ja det var lige et Add til ovenstående;-)

Jeg er ikke bekymret for vægten den ser pt fin ud. Motorisk kan hun sidde selv :-D og kan vende sig fra ryg til mave men ikke modsat fra mave til ryg... ( hun bliver derfor sur når hun jo ikke kan vende sig tilbage til ryg)

Er jeg bare utålmodig omkring maden? Kommer det af sig selv når hun kan tygge bedre?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire