Brev:
Mad - gider ikke skemad
25. marts 2015
Alder:
6 mdr.
Mad - gider ikke skemad
Hej Helen
Jeg skrev for ca en måned siden og bad om hjælp til en madplan til min datter Rifka som nu fylder 7 måneder næste onsdag. Nu rækker jeg ud efter din hjælp igen. Ihvertfald lidt inspiration.
Rifka gider simpelthen ikke skemad om morgenen. Har dog kun prøvet med forskellig grød og øllebrød også med frugtmos på uden held. Hun VIL ikke! Til gengæld er mos med blendet kød (okse, kylling, fiskefrikadeller) og grønt/+ kartofler været ret godt. Dog har hun ikke spist så meget at jeg vil kalde det portions størrelser. Nok nærmere det som svare til 1/4 dl mos frokost og aften. Og så har vi forsøgt os med finger mad. Avocado, jordbær, blomme, brødstænger, agurksstænger og omelet stænger. Men det er godt nok minimalt hvad hun kan sluge af det og får i maven på trods af at hun laver " "mmmh" og "num num" lyde.
Hun får det også let galt i halsen. Selv de mindste krummer, så hoster hun og kaster det op igen med mælke slim. Forleden forsøgte vi os med oste haps. Det var et hit. Hun elsker det og fik da nok et par små bidder fordøjet i maven. Dog kastede hun op om aftenen, sådan vaskeægte opkast med farver og madrester. Første gang. Og det stank af ægte bræk! Ved ikke om vi prøver for meget forskelligt som hendes mave lige skal tilvænnes?
Mit spørgsmål er vel hvad vi kan gøre ifht. Morgenmaden specielt og hvordan vi får mere mos i hende her når hun er i 7mdr alderen...?
Dagsrytmen er også lidt svær ved måltiderne. Hun bliver rigtig hurtig søgning og træt om morgenen og så er skemad slet ikke af interesse. Hun bliver sur og tvær. I de sidste par dage har det faktisk været AL skemad som hun har afslået. Hun fik torsk i sin mos og den havde en kraftig fiske lugt. Ved ikke om det har afskrækket hende eller om det var den rigtige opkast fra dagen før. (Selvom hun ikke virkede berørt af det)
Hun er blevet ret god til at drikke vand af kop men hun drikker kun et par tåre med drikker til hun ik er tørstig mere.
Synes hele tiden jeg sidder og forsøger at give hende grød og mos. Vi får slet ikke leget. Prøver jeg for meget? Er et par dages pause med 3 hovedmåltider og et mellem måltid evt en god ide? Så vi måske kun giver hende mos om aftenen et par dage når vi selv spiser? Jeg er bange for jeg har været for hurtig med at give hende lidt for mange smagsindtryk på meget kort tid og det bare er blevet for meget for hende?
Lige nu ser vores rytme ud således
Vågner ca 06
6.15 giver jeg hende en lille flaske på ca 60ml til at vågne på og så hun stadig kan spise morgenmad bagefter (i mit hoved)
7.00 morgenmad (el forsøg på samme med grød) uden held (forsøger ofte med brød grønt og frugt stænger) vand af kop
8.00 ca. 160ml MME (tit falder hun i søvn og far kun ml 100-120ml)
9.30 forsøger mellemmåltid med stænger uden noget som egentlig kommer i mavesækken (forsøgte idag med grød, det ku jo være det hjalp ikke at være så træt men uden held)
11.30 frokost mos a' ca. 1/2 dl vand af kop efterfulgt af 160ml MME (vi overvejer har at give hende 200ml indtil hun kan spise mere mos)
14.30/15.00 mellemmåltid. Igen har jeg prøvet alt. Hun er vild med det meste da det er fingermad men intet kommer i maven. Hun kan ikke synke det
18.00/18.30
Det samme vi får bare blendet og uden salt eller mos fra glas 1/2 dl ca og et par agurksstænger og vand af kop
19.30/20.00 Flaske a 200ml og bliver lagt i seng
00.30 ca flaske. På 160ml ( mere kan hun ikke på dette tidspunkt)
Er det hendes mund motorik (synke, sluge, tygge etc) som ikke er udviklet nok endnu til disse ting?
Kan vi lave juice til hende til mellemmåltider og lidt brødstænger? Altså hjemmelavet juice uden tilsat sukker? Med gulerødder, æble og appelsin?
Jeg håber du kan give os lidt inspiration og lidt vejledning igen. Synes jeg stresser virkelig meget over det!!
Med venlig hilsen
Rifkas mor
PS Faktisk afviser Rifka Skemad HELT. Vi afprøver videre også med hapser. Alle former, som frugt, kogt grønt, bondebrød (du skriver ofte ristet rugbrødsbjælker.. hvorfor ristet?) vi har også prøvet at putte smøreost og leverpostej på, og omelet. Hun kan som sagt godt li det og det er nok at fortrække for hende så hun selv kan styre det, men hun har slet ikke motorikken til selv at føre ske i mund eller kunne tygge og sluge bidder og hapser selv endnu.. Ja det var lige et Add til ovenstående;-)
Jeg er ikke bekymret for vægten den ser pt fin ud. Motorisk kan hun sidde selv :-D og kan vende sig fra ryg til mave men ikke modsat fra mave til ryg... ( hun bliver derfor sur når hun jo ikke kan vende sig tilbage til ryg)
Er jeg bare utålmodig omkring maden? Kommer det af sig selv når hun kan tygge bedre?